Peste 1.700 de profesori din Moldova s-au înscris în ”Clubul Kidibot AI – Folosim Inteligența Artificială să învățăm limba română”!

Peste 1.700 de profesori din Moldova s-au înscris în ”Clubul Kidibot AI – Folosim Inteligența Artificială să învățăm limba română”!

Începând cu luna August 2023, pe Platforma Educațională Kidibot.md, peste 1.000 de copiii și peste 1.700 cadre didactice din Republica Moldova au putut participa gratuit la ”Clubul Kidibot AI” pentru a învăța să utilizeze diverse aplicații ce conțin Inteligență Artificială, grație proiectului finanțat de Departamentul pentru Relația cu Republica Moldova (DRRM) din cadrul Guvernului României.

Inteligența Artificială este prezentă din ce în ce mai mult în viața noastră. Mii de noi aplicații au apărut în ultimele luni, unele generând răspunsuri text sau imagini, altele chiar muzică sau ecuații.[

Copiii sunt doritori să experimenteze. Profesorii sunt curioși cum să îi captiveze mai bine pe elevii lor. Tinerii trebuie să fie pregătiți pentru meseriile viitorului. În acest context, Kidibot, prin Clubul Kidibot AI, și-a dorit să îi motiveze, să îi îndrume și să le direcționeze tuturor energia, astfel încât rata de adoptare a acestor unelte noi să crească și ei să aibă un avantaj concurențial pe termen lung.

Cum s-a desfășurat proiectul. Au fost 3 componente:

  1. Periodic, Kidibot a trimis pe email membrilor din club o provocare interesantă, ce implică utilizarea unor unelte de Inteligență Artificială. De exemplu, să creeze un afiș pentru o petrecere de Halloween, să genereze o clădire pe care ar dori să o aibă în localitatea lor sau să genereze niște personaje de joc video. Aici sunt unele dintre cele mai interesante proiecte primite.
  2. Separat, au fost puse la dispoziția participanților micro-cursuri, astfel încât să știe cum să rezolve provocarea:
    1. Micro-Curs 1 – Cum să facem video-uri folosind AI
    1. Micro-Curs 2 – Cum să facem imagini WOW
    1. Micro-Curs 3 – Cum să folosim Chat GPT
      Au fost peste 1.000 de copii care au parcurs aceste micro-cursuri.
  3. De asemenea, s-au organizat câteva întâlniri online cu membrii clubului, prin care să-și împărtășească creațiile și să pună întrebări.

Participarea la Clubul Kidibot AI este gratuită.

Alte detalii despre Clubul Kidibot AI se găsesc aici:

Proiectul ”Clubul Kidibot Al – Folosim Inteligența Artificială să învățăm Limba română” este finanțat de Departamentul pentru Relația cu Republica Moldova.

Conținutul acestui site nu reprezintă poziția oficială a Departamentului pentru Relația cu Republica Moldova.

The post Peste 1.700 de profesori din Moldova s-au înscris în ”Clubul Kidibot AI – Folosim Inteligența Artificială să învățăm limba română”! appeared first on Comunitatea Kidiboților.

 

Cum a fost la West Side Hallo Fest + ce învățăminte au tras copiii noștri pe educație antreprenorială

Cum a fost la West Side Hallo Fest + ce învățăminte au tras copiii noștri pe educație antreprenorială

Săptămâna trecută, pe insula de pe Lacul Morii din Sectorul 6 a fost un mega eveniment: West Side Hallo Fest. Organizator: Primaria Sectorului 6. Puhoaie de oameni (80k+), timp de 3 zile, vreme superbă, concerte, mâncare, tone de dovleci, labirint de baloți de paie, decoruri înspăimântătoare de pus pe social media, muzică bună, oameni costumați în tot felul de arătări, cuțite în cap, etc… Ocazie de zâmbete constante.

Gașca noastră a fost și ea acolo (Kidibot, Asociația StartEvo, Știință&Tehnică, Astroclubul București, Adina Soare, etc). Microscoape, telescoape, câini robotici, experiențe VR, roboți cu roți, picioare, brațe, gaming…

Poza de la final, de duminică seara

Focusul nostru, ca asociație, a fost organizarea unui atelier Kidibot gratuit de Inteligență Artificială, folosind 4 laptopuri.

Eu mă ocupam de acest atelier. Uitați câteva imagini

Alina a zis că vrea să încurajeze cititul și gânditul, cu niște joculețe foarte frumoase de IQ.

Dar, pe lângă asta, am zis să vedem cum putem să-i învățăm ceva pe copiii personali. Buuun. Am făcut consiliu de familie și am pus țara la cale.

Băiatul cel mare a zis că vrea să facă un Turneu/Campionat de Minecraft, cu sloturi de 10 minute și cu donații + o grămadă de premii frumoase prin tragere la sorți (cutii de LEGO MINECRAFT, lava lamp, etc..)

Cel mic a zis că face concurs de tir, cu arme NERF. 5 lei, 5 trageri. Plus multe premii la final, prin tragere la sorți (arma NERF cu apă, cuburi RUBIK, etc).

Concluzii pe care le-au tras pe propria piele:

  • Dacă stai jos, nu vinzi nimic. Trebuie să stai în picioare, să întâmpini potențialii clienți, să vorbești frumos cu ei, să-i inviți să vină… Să te uiți în ochii lor, să zâmbești, să îi bagi în seamă și pe copilași…. De aceea erau și foarte obosiți și la ora 18.00 cel târziu închideau taraba
  • Experiența pe care au primit-o clienții este definitorie. Au învățat să entuziasmeze clienții, atât pe părinți cât și mai ales copiii.
  • Cel mic s-a prins că părinții se foiau nerăbdatori cât timp erau la coadă la trageri, așa că a cărat singur 2 baloți de paie pe care să stea clienții. Asta a scăzut nerăbdarea + a crescut LTV-ul clienților, pentru că părintele ce stătea confortabil pe baloții de paie mai dădea încă 5 lei pentru copilul lui să se joace, iar el să mai stea pe telefon puțin. Așa că la un moment dat aveam 4 scăunele mici pliante + baloți de paie, ca ”sală de așteptare”.
  • Dovada socială: în prima zi, vineri, primele ore, erau puțini oameni. Așa că s-au prins că trebuie să aibă activitate. Așa că dădeau extra bonus timp copiilor existenți, doar să nu fie cu taraba goală.
  • Introduceau artificial ”scarcity”. Anunțau când erau puzderie de doritori la coadă ”În 5 minute fac pauză să mănânc”. 3, 2, 1, Pauză! Revenim în 30 minute…. Clienții stăteau ciorchine.
  • În prima zi, eu mă tot uitam la cel mic și era tot timpul plin. După vreo 4 ore, văd că închide și se duce să-l ajute pe fratele lui. Când îl întreb cum a mers vânzarea, zice, ca un ONGist adevărat: ”pai, am vândut la câțiva copii, după care i-am lăsat să tragă gratis. Dar mâine le cer la toți bani”.
  • Cel mai mult mi-a plăcut cum s-au organizat fiecare cu câteva zile înainte. Cel mare a găsit calculatoare, le-a conectat în LAN, le-a setat, a făcut teste, și-a făcut planuri. Cel mic a desenat împreună cu mama lui o cutie de carton într-o casă bântuită, a făcut fantome prietenoase din pahare de unică folosință, a lucrat la poster, la promovare…
  • A contat foarte mult cum s-au descurcat sub presiune, cu oamenii străini, cu situații la limită (de exemplu, calculatoare care se stricau, părinți care se certau care este primul la coadă, etc…). I-am urmărit din umbră, gata să intervin, dar nu a fost nevoie. Ei au găsit propriile soluții.
  • Ce au trebuit să facă:
    • să gândească fiecare ce vor să facă în funcție de specificul evenimentului. Noi am aflat cu aprox 7 zile înainte, așa că nu am avut foarte mult timp de pregătire.
    • să planifice ce aveau nevoie pentru activitățile lor
    • să adune toate materialele, mese, tehnică, arme, etc
    • să se gândească cum promovează pe insulă acțiunea lor (cu cretă pe astfalt, cu postere A4, cu postere 50×70, cu muzică dată tare, cu beculețe, cu premii, etc)
    • să facă playlistul pe Spotify la muzica de la Turneu. Melodiile trebuiau să fie minim 120 bpm, antrenante, cât de cât cunoscute, măcar de către părinții plătitori, fără limbaj 18+
    • să analizeze necesarul de resurse umane (până la urmă, față de alte evenimente unde au avut ajutoare, aici s-au ambiționat să facă ei tot, cu foarte puțin ajutor extern). Când au capotat de oboseală, au conștientizat că era bine dacă aveau niște ajutoare/voluntari/angajați. Nu-i nimic, așa se învață.
    • să asambleze/dezasambleze zilnic standul
    • să facă promovarea
    • să facă abordarea + vânzarea
    • să facă încasarea (de la părinți/copii), să dea rest, să ajute la partea birocratică
    • să adune bilețelele pentru tragerea la sorți
    • să facă partea operațională (să încarce armele NERF, să le arate copiilor cum să le folosească sau cum să folosească un calculator pentru Minecraft)
    • să se asigure că fiecare client este fericit când pleacă de acolo
    • să facă upsell sau cross-sale (adică să-l trimită către fratele lui, către mine sau către maică-sa, cu cititul)
    • să facă tragerea la sorți la final de eveniment
    • să-i sune pe fiecare câștigător în parte, să se asigure că ajunge premiul la fiecare
    • să-și care lucrurile la mașină și de la mașină acasă, să fie responsabili
    • la finalul fiecărei zile (deși eram rupți de oboseală) să dezbatem ce a mers, ce nu a mers, ce putem să facem mai bine ziua următoare
  • Au învățat că planul de acasă nu se potrivește cu realitatea. De ex, cel mare vroia să facă Turneu de Survival pe Minecraft, gândidu-se la un public țintă de școală gimnazială. Când colo, majoritatea clienților erau copii de grădiniță, maxim clasa a II-a, care nici nu știau să țină mâna pe mouse. Bine că a avut un plan de back-up și a pivotat imediat. S-a adaptat din mers!
  • Am văzut că în funcție de incidența luminii solare, unii copiii nu vedeau pe ecrane. Așa că ne-au adaptat, am pus para-solare, să cream o hrubă artificială
  • Au fost multe alte învățăminte, dar nu le mai scriu aici…

Concluzia generală a fost că astfel de ocazii merită folosite pentru a învăța copiii despre valoarea banilor, pentru a vedea ce presupune să creezi plusvaloare pentru alții, pentru a te distra. Așa cum sunt târgurile de mărțișoare, de vânzare de lucruri vechi sau noi, de limonadă… Orice experiență nouă practică este aur curat pentru micii oameni.

Copiii antreprenori au interacționat cu sute de persoane diferite, au deprins ”people skills” mult mai rapid decât din teorie + au satisfacția muncii. Din banii câștigați, o parte i-au investit în acțiuni pe Bursa de Valori București, alții i-au economisit, alții i-au programat pentru achiziția de ochelari de soare (!). Momentan tot încerc să-i conving că cel mai mare ROI este la investitia în obținerea de micro-skill-uri. Aici mai am de muncă

Sper să vă ajute și pe voi aceste concluzii.

PS: În ziua a doua, după ce am ajutat o fetiță să facă tot felul de lucruri interesante cu AI (țânțari pirați și pisicuțe cu 6 ochi), tatăl ei m-a văzut mai obosit și mi-a dat 10 lei ”pentru o cafea”. Am rămas foarte surprins. Așa că ziua următoare, am pus un borcat de donații pentru Asociație, gen ”tips”, care s-a umplut rapid, aproape fiecare părinte contribuind cu 10 lei. Astfel am mai acoperit din costurile noastre

The post Cum a fost la West Side Hallo Fest + ce învățăminte au tras copiii noștri pe educație antreprenorială appeared first on Comunitatea Kidiboților.

Hai la Halloween Minecraft Tournament! Și la NERF Haunted House Competition! Și la multe alte activități WOW

Hai la Halloween Minecraft Tournament! Și la NERF Haunted House Competition! Și la multe alte activități WOW

Când: vineri, sâmbătă și duminică (27, 28, 29 Octombrie 2023). Oricum, începe vacanțaaaa! Și noaptea de vineri este o eclipsă de Lună care se întâmplă odată la 500 de ani! Buhuhuuuu!

Unde: pe insula de pe Lacul Morii, din Sectorul 6, la cortul Știință&Tehnică (lângă tabla de sah).

WEST SIDE HALLO FEST – cel mai mare festival de Halloween din România va fi organizat de Primăria Sectorului 6, pe insula Lacului Morii, dar și pe digul amenajat. Evenimentul va avea loc în perioada 27-29 octombrie, iar intrarea va fi gratuită. 35.000 de metri pătrați vor fi transformați într-un tărâm de poveste.

Ce vom face noi acolo?

Concurs de tras la țintă cu arme NERF în diverse fantome haioase sau nu. Avem și premii, evident. De exemplu, o pușcă NERF.

Vom avea pentru cei care știu să se joace MINECRAFT turneul de Halloween. Sa va aduceti degetele, pentru ca vom vedea cine supravietuieste! Detalii la fața locului de la organizatorul liceean.

Vom avea atelier de generare de imagini WOW folosind Inteligența Artificială. Uitați o poză de la Focșani Science, ca să vă faceți o idee

Vom avea jocuri de inteligență, de antrenat IQ-ul, cărți frumoase și multe surprize. Și astea sunt doar la mesele Kidibot și ale Asociației StartEvo. Dar gașca Știință&Tehnică o să vină cu mult mai multe surprize. Vă așteptăm!

Buhuhuuu!

The post Hai la Halloween Minecraft Tournament! Și la NERF Haunted House Competition! Și la multe alte activități WOW appeared first on Comunitatea Kidiboților.

CONCLUZII INTERMEDIARE ASUPRA IMPLEMENTĂRII EDUCAȚIEI MONTANE ÎN ȘCOLI ȘI LICEE

CONCLUZII INTERMEDIARE ASUPRA IMPLEMENTĂRII EDUCAȚIEI MONTANE ÎN ȘCOLI ȘI LICEE

Aproximativ acum 1 lună, chiar la începerea școlii, am trimis comunității Kidibot din București (părinți + profesori) o propunere foarte interesantă: Alex Codreanu, ghid montan, fondatorul No Gravity să vina GRATUIT o oră la orice școală din București, în cadrul săptămânii Altfel/Verzi, să facă un atelier despre mersul pe munte (cum ne facem rucsacul, cum ne pregătim, ce facem în anumite situații, etc..

Feedbackul a fost WOW, sute de profesori s-au înscris pe listă, săracul Alex este ocupat luni de zile de-acum încolo.

Buuun.

Care au fost concluziile intermediare ale No Gravity?

Așa că vă împărtășim mai jos lista prescurtată, poate vedem cum ne putem îmbunătăți, să ajutăm mai mulți copii mai bine

De-a lungul scurtei noastre activități de până acum din BUCUREȘTI, în care am ținut ateliere de educație montană la peste 1100 de elevi din ciclul primar și gimnazial, am întâmpinat următoarele PROVOCĂRI:

  • 90% dintre elevi au mai fost în excursii și / sau tabere, majoritatea organizate de cadrele didactice. Chiar și în aceste condiții școlarii sunt nefamiliarizați cu echipamentul montan și cu normele de siguranță pe munte.
  • 90% dintre elevi asociază drumețiile cu utilizarea mașinii sau a telecabinei în zonele montane. (aici e diferența dintre a ”merge la munte” și a ”merge pe munte”.
  • 70% dintre elevi au dificultăți în a-și aminti locul și / sau traseele parcurse în tabere și excursii. Posibilele motive pentru această anomalie sunt:
    o accesul la telefoane mobile pe durata excursiei, implicit absența de facto din excursie și colectiv;
    o numărul mare de elevi care participă simultan la activități, ceea ce diluează interacțiunea individuală cu fiecare elev în parte;
    o lipsa unui plan coerent de lecție Outdoor, eventual și a unui test de fixare a cunoștințelor.
  • Capacitatea de concentrare a elevilor din ciclul primar și gimnazial este modestă. O parte semnificativă a acestora au dificultăți în a înțelege corect întrebările pe care le primesc.
  • Aproximativ 7% dintre elevii din ciclul primar și gimnazial au CES (Cerințe Educaționale Speciale). Atenția suplimentară care trebuie acordată acestor elevi vine la pachet cu o diminuare a cantității de informații care poate fi livrată în sala de clasă.
  • Comunicarea în școli a proiectului nostru lasă uneori de dorit. Există situații în care cadrele didactice au uitat / nu au știu că îi vom vizita și și-au programat alte activități.

SOLUȚII:

  • Îmbunătățirea comunicării
  • Completarea atelierului Dor de Ducă cu un mini-curs montan alcătuit din trei ședințe teoretice urmate de o aplicație practică, în care să putem recapitula și pune în practică ceea ce am învățat în sala de curs;
  • Personalizarea mini-cursului montan prezentat întregii clase funcție de auditoriu (vârstă, formă fizică, capacitate de înțelegere, etc);
  • Continuarea perfecționării cunoștințelor teoretice și practice a elevilor pasionați de educație montană în afara școlii într-un cadru dedicat (exemplu NoGravity Club).

Educația montană este una dintre puținele soluții pe care le avem la îndemână pentru a ajuta elevii din ziua de astăzi să ia o pauză de la ecranele tactile și să-și îmbunătățească forma fizică și cultura generală.
Nu în ultimul rând, o socializare de modă veche, în care elevii vorbesc între ei față în față, nu pe WhatsApp, nu a stricat nimănui.

Educație Montană în Școli și Licee este un proiect NoGravity Club!

Redactat astăzi, 25 octombrie 2023
Alexandru Codreanu
Coordonator proiect Educație Montană în Școli și Licee
Președinte al Asociației NoGravity Educational

Contact Educației Montană în Școli și Licee: Email: contact@nogravity.ro, Mobil: 0720 328 888

The post CONCLUZII INTERMEDIARE ASUPRA IMPLEMENTĂRII EDUCAȚIEI MONTANE ÎN ȘCOLI ȘI LICEE appeared first on Comunitatea Kidiboților.

Uite ce imagini drăguțe au creat cu Inteligența Artificială copiii din Club Kidibot AI! Vrei și tu?

Uite ce imagini drăguțe au creat cu Inteligența Artificială copiii din Club Kidibot AI! Vrei și tu?

Uite mai jos câteva creații ale copiilor de la Clubul Kidibot AI.

Dacă vrei și tu să știi să faci așa ceva, durează câteva minute și e gratis. Click aici să afli cum.

Și acum, câteva dintre prompt-urile (greșelile gramaticale le aparțin autorilor ) + imaginile create de copii la Clubul Kidibot AI în ultimele luni.

Distracție plăcută!

”fluturas adorabil cu aripi curcubeu, cu cristale si cu fundal curcubeu”

”masina tesla cu roti, voley, si rachete cu flacari”

”o fantoma cubandana si o aurora boreala si un cimpoi”

”PISICA CIOCOLATA”

”PICACHIU”

”PICACHIU CU ARIPI SI CRISTALE”

”CATEL CU CAP DE PISICA COADA DE DRAGON SI ARIPI DE FLUTURAS SI LABE DE DRAGON”

”o motocicleta cu aripi in galayxe in spre o gaura neagra”

”VAPOR CU MULTE PISICI condus de o pisica”

”OM CU FATA DE PISICA”

”leu cu fata de pisica cu cristale curcubeu si cu o coroana pe ca cu cristale si cu coarne din cristale”

”PISICA FORMATA DIN BECULETE”

”papagal rosu verde si galben cu ocelari palarie si adidasi si hanorac verde”

”supererou vultur negru cinci giare aripi foarte uriase”

”telefon cu picachiu cu camere picachiu husa cu picachiu”

Vrei și tu să faci așa ceva?

Învață cum GRATUIT aici, în Clubul Kidibot AI.

Proiectul ”Clubul Kidibot AI – Folosim Inteligența Artificială să învățăm Limba Română” este finanțat de Departamentul pentru Relația cu Republica Moldova. www.drrm.gov.ro.
Conţinutul acestui site nu reprezintă poziţia oficială a Departamentului pentru Relația cu Republica Moldova.

The post Uite ce imagini drăguțe au creat cu Inteligența Artificială copiii din Club Kidibot AI! Vrei și tu? appeared first on Comunitatea Kidiboților.

Kidibot a fost prezent la “Dislexia fără mască”, în parcul Bordei

Kidibot a fost prezent la “Dislexia fără mască”, în parcul Bordei

Voi știți cât de mulți copii sunt dislexici în România? Enorm de mulți. Și numărul lor crește. Acești copii sunt marginalizați de către societate, profesori, părinți, colegi. Ajung să creadă că au o problemă de intelect, când de fapt ei doar au o problemă de interpretare a textelor lungi, rezolvabilă prin proceduri specifice.

Duminică, 8 Octombrie 2023, Asociația Coordonate Umane a organizat (din nou) un eveniment național pentru susținerea copiilor dislexici. Au venit atât reprezentanți ai instituțiilor de stat, cât și ai Federației de Părinti (Iulian Cristache, Dan Tița, Iuliana Constantinescu), profesori și învățători, elevi, foști elevi.

Kidibot doar i-a ajutat să exerseze crearea de imagini cu Inteligența Artificială + crearea de Mindmap-uri, foarte utilă pentru organizarea interioară.

Și acum, câteva imagini!

The post Kidibot a fost prezent la “Dislexia fără mască”, în parcul Bordei appeared first on Comunitatea Kidiboților.

Kidibot a fost prezent la “Dislexia fără mască”, în parcul Bordei. Vezi cum a fost

Voi știți cât de mulți copii sunt dislexici în România? Enorm de mulți. Și numărul lor crește. Acești copii sunt marginalizați de către societate, profesori, părinți, colegi. Ajung să creadă că au o problemă de intelect, când de fapt ei doar au o problemă de interpretare a textelor lungi, rezolvabilă prin proceduri specifice.

Duminică, 8 Octombrie 2023, Asociația Coordonate Umane a organizat (din nou) un eveniment național pentru susținerea copiilor dislexici. Au venit atât reprezentanți ai instituțiilor de stat, cât și ai Federației de Părinti (Iulian Cristache, Dan Tița, Iuliana Constantinescu), profesori și învățători, elevi, foști elevi.

Kidibot doar i-a ajutat să exerseze crearea de imagini cu Inteligența Artificială + crearea de Mindmap-uri, foarte utilă pentru organizarea interioară.

Și acum, câteva imagini!

The post Kidibot a fost prezent la “Dislexia fără mască”, în parcul Bordei appeared first on Comunitatea Kidiboților.

Cum a fost la evenimentul ”Focșani Science”

Cum a fost la evenimentul ”Focșani Science”

Vineri și sâmbătă, 22-23 Septembrie 2023, Kidibot și Asociația StartEvo au fost prezenți la evenimentul ”Focșani Science”.

Cald, frumos, ca vara. Foarte mulți oameni frumoși, familii cu copii. Mulți profesori care însoțeau clase întregi de elevi, după terminarea orelor…

În prima parte a zilei am fost la Colegiul Național Unirea Focșani, în aulă, unde mai mulți vorbitori au inspirat copiii și corpul profesoral pentru 2 ore. Aici, în imagine, este dl Alexandru Mironov pe scenă.

Ulterior, până seara (inclusiv a doua zi, sâmbătă) ne-am mutat în parcul Nicolae Bălcescu, care arată fantastic!

Au fost prezenți mulți dintre prietenii noștri, gașca clasica Stiință și Tehnică: singurul cosmonaut român, Dumitru Prunariu, Alexandru Mironov, Marian Naiman (Astroclubul București), Adina Soare, Petrică radioamatorul, Nick Astronomie, Eugen, Radoi, gașca de la Carpat Energy, Adrian Banuță (președintele Știință&Tehnică) și mulți alții.

Noi, la Kidibot, am venit cu 5 laptopuri, să le arătăm copiilor cum pot să utilizeze Inteligența Artificială astfel încât să genereze imagini, texte, video-uri (Chat Gpt, MidJourney, Bing Image Creator, etc, etc).

Câteva concluzii:

– mai mult bun simț ca în București

– parcul Nicolae Bălcescu, proaspăt refăcut, este SUPERB!

– mai mult interes pentru știință la mia de locuitori decât în București

– 99% dintre copii și adulți nu au folosit/auzit de absolut nici o unealtă de AI (Chat GPT, DallE, Midjourney, etc)

Se pare că atunci cand experimentezi să faci pisici extraterestre cu 6 ochi, cămile emo și țânțari pirați, brusc devii mai interesat în AI

Apropo, dacă doriți să învățați și voi, am creat 3 micro-cursuri despre inteligență artificială cu diplome la final aici (cu susținerea Departamentului pentru Relația cu Republica Moldova.)

Multe mulțumiri celor de la ISB ROM SRL și IGT, în special domnului Valentin Tolea, care ne-au dat prin sponsorizare o grămadă de echipamente IT (monitoare, calculatoare, laptopuri, televizoare, etc). 5 dintre laptopurile primite le-am folosit deja de a doua zi la Focșani Science, astfel încât să ajutăm sute de copii să experimenteze la prima mână inteligența artificială.

Și mulțumim gazdelor, de la Primăria Focșani, care s-au asigurat că avem tot ce ne trebuie.

Și acum, pozele

Azi, Caravana Știință&Tehnică va fi prezentă în Târgu-Jiu. Ne pregătim de Buzău.

Sfatul nostru: dacă vedeți că sunt evenimente de popularizare a științei în localitatea voastră, duceți-i pe copii acolo. E foarte util în combaterea pe termen lung a ignoranței și creșterea României

The post Cum a fost la evenimentul ”Focșani Science” appeared first on Comunitatea Kidiboților.

Cum a fost la evenimentul ”Focșani Science”

Vineri și sâmbătă, 22-23 Septembrie 2023, Kidibot și Asociația StartEvo au fost prezenți la evenimentul ”Focșani Science”.

Cald, frumos, ca vara. Foarte mulți oameni frumoși, familii cu copii. Mulți profesori care însoțeau clase întregi de elevi, după terminarea orelor…

În prima parte a zilei am fost la Colegiul Național Unirea Focșani, în aulă, unde mai mulți vorbitori au inspirat copiii și corpul profesoral pentru 2 ore. Aici, în imagine, este dl Alexandru Mironov pe scenă.

Ulterior, până seara (inclusiv a doua zi, sâmbătă) ne-am mutat în parcul Nicolae Bălcescu, care arată fantastic!

Au fost prezenți mulți dintre prietenii noștri, gașca clasica Stiință și Tehnică: singurul cosmonaut român, Dumitru Prunariu, Alexandru Mironov, Marian Naiman (Astroclubul București), Adina Soare, Petrică radioamatorul, Nick Astronomie, Eugen, Radoi, gașca de la Carpat Energy, Adrian Banuță (președintele Știință&Tehnică) și mulți alții.

Noi, la Kidibot, am venit cu 5 laptopuri, să le arătăm copiilor cum pot să utilizeze Inteligența Artificială astfel încât să genereze imagini, texte, video-uri (Chat Gpt, MidJourney, Bing Image Creator, etc, etc).

Câteva concluzii:

– mai mult bun simț ca în București

– parcul Nicolae Bălcescu, proaspăt refăcut, este SUPERB!

– mai mult interes pentru știință la mia de locuitori decât în București

– 99% dintre copii și adulți nu au folosit/auzit de absolut nici o unealtă de AI (Chat GPT, DallE, Midjourney, etc)

Se pare că atunci cand experimentezi să faci pisici extraterestre cu 6 ochi, cămile emo și țânțari pirați, brusc devii mai interesat în AI

Apropo, dacă doriți să învățați și voi, am creat 3 micro-cursuri despre inteligență artificială cu diplome la final aici (cu susținerea Departamentului pentru Relația cu Republica Moldova.)

Multe mulțumiri celor de la ISB ROM SRL și IGT, în special domnului Valentin Tolea, care ne-au dat prin sponsorizare o grămadă de echipamente IT (monitoare, calculatoare, laptopuri, televizoare, etc). 5 dintre laptopurile primite le-am folosit deja de a doua zi la Focșani Science, astfel încât să ajutăm sute de copii să experimenteze la prima mână inteligența artificială.

Și mulțumim gazdelor, de la Primăria Focșani, care s-au asigurat că avem tot ce ne trebuie.

Și acum, pozele

Azi, Caravana Știință&Tehnică va fi prezentă în Târgu-Jiu. Ne pregătim de Buzău.

Sfatul nostru: dacă vedeți că sunt evenimente de popularizare a științei în localitatea voastră, duceți-i pe copii acolo. E foarte util în combaterea pe termen lung a ignoranței și creșterea României

The post Cum a fost la evenimentul ”Focșani Science” appeared first on Comunitatea Kidiboților.

Cum mi-am ajutat copilul să fie pasionat de hardware

Aceasta este o poveste personală. O împărtășesc cu voi, dragi Kidiboți,, gândindu-mă că poate o să ajute pe cineva.

S-a întâmplat la începutul pandemiei. Juniorul meu cel mare era în clasa a V-a atunci și tocmai în martie 2020 toată planeta a intrat în carantină COVID. Școlile s-au închis și trebuia să învățăm de-acasă.

Având în vedere că enorm de mulți copii nu aveau calculatoare cu care să intre la cursurile online, am zis să încercăm să ajutăm. Așa că am vorbit cu diverși oameni de bine de la companii diverse, care au zis că vor și ei să ajute. Așa că am început să primim calculatoare.

Câteva dintre ele erau noi-nouțe.

Dar marea majoritate din ce-am primit erau calculatoare vechi, care fuseseră înlocuite cu altele performante la firmele respective. Unora le lipseau diverse componente. Nu mai fuseseră pornite de ani de zile. Praful se pusese pe ele de 2 degete.

Dar chiar și așa, noi ne-am bucurat, pentru că din atâtea calculatoare vechi incomplete, urma să stăm și să asamblăm calculatoare FUNCȚIONALE. Deci, am zis ”DAAAA, LE PRIMIM”

Zis și făcut.

M-am suit în mașină, m-am dus la donatorii de hardware, am ridicat fierătăniile și le-am adus la noi acasă, să le reparăm.

Aici intervine juniorul meu cel mare.

Am pus niște pături în mijlocul sufrageriei, am pornit luminile, am adus câteva desktop-uri, șurubelnițe, monitoare, cabluri. Și l-am chemat.

”Tati, uite, astea sunt niște calculatoare vechi. Sunt nefuncționale. Dar putem să le reparăm împreună și pe urmă să mergem să le donăm la copii care nu au calculator, drept urmare nu pot să intre la cursurile online și nici nu pot învăța. Deci, aceste calculatoare, deși vechi, pot să le schimbe viața în bine. Ai să vezi că este ca la LEGO. Click-clack. Și e logic. Deci, vom face o faptă bună și ne vom și distra.”

I-am arătat întâi care sunt componentele. Carcasa, hard-diskul, procesorul, coolere, sursa, plăcuțele de RAM, CD-ROM, floppy-disk (old-school, știu), conectorii…

Am început să asamblăm primul calculator, inclusiv ștergându-l de praf. La final, apăsăm de buton, vedem că pornește – PRIMA VICTORIE.

Doar că trebuia șters tot ce era pe hard-disk, ca să instalăm un nou sistem de operare. I-am arătat cum se face un stick bootabil pe site-ul Microsoft, a priceput rapid. L-am trecut prin procedura de instalare de Windows. Clicka-clicka, aștepți, loading, dai enter. Iar aștepți. Uraaa. La final, aveam un Windows 10 funcțional (Unregistred, dar perfect funcțional).

Dar am zis ”Tati, acum trebuie să ne gândim ce să mai punem pe acest calculator astfel încât copilul care îl va folosi să-i fie cât mai ușor. Păi, trebuie să ne asigurăm că are un anti-virus puternic. Să aibă un browser securizat, care să nu-i crape calculatorul. Să poată să folosească un program de editare texte și program tabelar. Să poată să arhiveze/dezarhiveze. Să citească pdf-uri, pe care profesorii sigur i le vor da.”

Zis și făcut. Am instalat totul. La final, am restartat de câteva ori calculatorul, să ne asigurăm că totul este bine.

Excelent. Pasul următor? Du-te și îmbracă-te. Eu am pus calculatorul, cu tot cu monitor, mouse, tastatură, cabluri într-o sacoșă de rafie.

”Dar unde mergem?” zice el?

”Gândește-te acum la un copil pe care tu îl știi, care nu are calculator și care merită să fie ajutat.”

”Gata, știu, este un coleg de-al meu, xxxxx. Are și o situație dificilă”.

Perfect. Îl sunăm pe acel coleg, vorbim și cu mama lui și într-o oră eram la el la poartă.

Juniorului meu i-a plăcut atât de mult să fie Moș Crăciun (în martie), încât a fost foarte motivat să se apuce de alte 20 de calculatoare. I-a luat cam o săptămână până le-a terminat, dar la final era expert in hardware, instalat Windows, Zoom, diverse utilitare, conectică.

Restul de calculatoare le-am dat prin tot Bucureștiul și prin țară la oameni care meritau.

În urma acestei acțiuni, juniorului i-a intrat în cap ca este foarte bun la așa ceva, iar abilitățile lui în domeniu au crescut. Reinforced Learning. La școală era considerat de toată lumea ca fiind expertul #1 în hardware, ajutând cadrele didactice sau colegii să-și rezolve problemele cu tehnica. A dezvoltat roboți, Arduino, Raspbery Pi, a creat set-up-uri pentru minare de criptomonedă (când erau în vogă), NFT-uri, tranzacții cu diverse obiecte virtuale/fizice, a făcut programare în C++, a fost trainer la diverse cursuri online sau offline (Atlantykron) și multe altele. Acum spune că vrea la MIT :).

Acel moment când am început să reparăm amândoi calculatoare să ajutăm pe alții a fost un moment determinant în evoluția lui ulterioară. Un punct de inflexiune. Și punctele de inflexiune pot fi generate de către noi, adulții, ca să-i ajutăm pe copii.

Concluzii:

a contact exemplul personal – m-a vazut pe mine între componente, în mijlocul casei lui, și ușor-ușor a fost atras.

a contat o finalitate inspirațională. Faptul că muncea astfel încât să ajute copii cu o situație materială mai slabă să aibă un viitor mai bun.

a contat faptul că de când s-a apucat până când a avut primele mici puseuri de dopamină nu a trecut mult. Uraa, ai reușit să scoți un RAM. Și plăcerea a continuat.Uraa, ai conectat hard-disckul. Uraa, s-a aprins calculatorul. Uraaa, ai reușit să reinstalezi Windows-ul. Uraa, ai reuști să faci un copil și pe familia lui fericiți. Bravo, deja ai un skill extraordinar, pe care majoritatea oamenilor nu îl au.

a contat aprecierea pe care el a simțit-o de la cei ajutați, de la dirigintă, de la alți colegi/părinți.

Sper să te ajute această experiență personală. Mai ales acum, când informația este disponibilă peste tot, dar focusul e la mare căutare.

The post Cum mi-am ajutat copilul să fie pasionat de hardware appeared first on Comunitatea Kidiboților.

Cursuri practice gratuite pentru copii, părinți și profesori, prin ”Clubul Kidibot AI-Folosim Inteligența Artificială să învățăm limba română”

Începând cu luna August 2023, pe Platforma Educațională Kidibot.md, copiii, profesorii și părinții din Republica Moldova pot participa gratuit la Clubul Kidibot AI pentru a învăța să utilizeze diverse aplicații ce conțin Inteligență Artificială. Proiectul este finanțat de Departamentul pentru Relația cu Republica Moldova (DRRM) din cadrul Guvernului României.

Inteligența Artificială este prezentă din ce în ce mai mult în viața noastră. Mii de noi aplicații au apărut în ultimele luni, unele generând răspunsuri text, imagini, altele, muzică, ecuații. Copiii sunt doritori să experimenteze. Profesorii sunt curioși cum să îi captiveze mai bine pe elevii lor. Tinerii trebuie să fie pregătiți pentru meseriile viitorului.

În acest context, Kidibot, prin Clubul Kidibot AI, motivează, îndrumă și le direcționează tuturor energia, astfel încât rata de adoptare a acestor unelte noi să crească și ei să aibă un avantaj concurențial pe termen lung.

Cum se va desfășura proiectul: periodic, Kidibot va trimite pe email membrilor din club o provocare ce implică utilizarea unor unelte de Inteligență Artificială. Separat, vor fi puse la dispoziția participanților micro-cursuri, astfel încât să știe cum să rezolve provocarea.

La finalul fiecărei provocări, participanții primesc feedback.

De asemenea, vor exista întâlniri online cu membrii clubului, prin care să-și împărtășească creațiile și să pună întrebări.

Exemple de provocări periodice:

  • Creați un meme haios, folosind tool-ul imgflip.com, în limba română
  • Creați o poveste de benzi desenate cu personaje din basmele românești, folosind MidJourney
  • Publicați propria carte în limba română în AMAZON KDP sau Google Play. Astfel, copiii se vor putea lăuda că sunt autori de cărți.

Participarea la Clubul Kidibot AI este gratuită.

Înscrieri la Clubul Kidibot AI se fac aici: https://www.kidibot.md/clubul-kidibot-ai/

Proiectul ”Clubul Kidibot Al – Folosim Inteligența Artificială să învățăm Limba română” este finanțat de Departamentul pentru Relația cu Republica Moldova.

Conținutul acestui site nu reprezintă poziția oficială a Departamentului pentru Relația cu Republica Moldova.

Cursuri practice gratuite pentru copii, părinți și profesori, prin ”Clubul Kidibot AI – folosim Inteligența Artificială să învățăm limba română”

Începând cu luna August 2023, pe Platforma Educațională Kidibot.md, copiii, profesorii și părinții din Republica Moldova pot participa gratuit la Clubul Kidibot AI pentru a învăța să utilizeze diverse aplicații ce conțin Inteligență Artificială. Proiectul este finanțat de Departamentul pentru Relația cu Republica Moldova (DRRM) din cadrul Guvernului României.

Inteligența Artificială este prezentă din ce în ce mai mult în viața noastră. Mii de noi aplicații au apărut în ultimele luni, unele generând răspunsuri text, imagini, altele, muzică, ecuații. Copiii sunt doritori să experimenteze. Profesorii sunt curioși cum să îi captiveze mai bine pe elevii lor. Tinerii trebuie să fie pregătiți pentru meseriile viitorului.

În acest context, Kidibot, prin Clubul Kidibot AI, motivează, îndrumă și le direcționează tuturor energia, astfel încât rata de adoptare a acestor unelte noi să crească și ei să aibă un avantaj concurențial pe termen lung.

Cum se va desfășura proiectul: periodic, Kidibot va trimite pe email membrilor din club o provocare ce implică utilizarea unor unelte de Inteligență Artificială. Separat, vor fi puse la dispoziția participanților micro-cursuri, astfel încât să știe cum să rezolve provocarea.

La finalul fiecărei provocări, participanții primesc feedback.

De asemenea, vor exista întâlniri online cu membrii clubului, prin care să-și împărtășească creațiile și să pună întrebări.

Exemple de provocări periodice:

•          Creați un meme haios, folosind tool-ul imgflip.com, în limba română

•          Creați o poveste de benzi desenate cu personaje din basmele românești, folosind MidJourney

•          Publicați propria carte în limba română în AMAZON KDP sau Google Play. Astfel, copiii se vor putea lăuda că sunt autori de cărți.

Participarea la Clubul Kidibot AI este gratuită. 

Înscrieri la Clubul Kidibot AI se fac aici:

Proiectul ”Clubul Kidibot Al – Folosim Inteligența Artificială să învățăm Limba română” este finanțat de Departamentul pentru Relația cu Republica Moldova. Conținutul acestui site nu reprezintă poziția oficială a Departamentului pentru Relația cu Republica Moldova.

The post Cursuri practice gratuite pentru copii, părinți și profesori, prin ”Clubul Kidibot AI – folosim Inteligența Artificială să învățăm limba română” appeared first on Comunitatea Kidiboților.

Este Tabăra de Vara Educațională Atlantykron o Societate Utopică a Cunoașterii?

Am o întrebare pentru tine. Unde pot găsi în România un eveniment în care să văd efervescența ideilor din știință, para-știință, business, macro-economie, dinamică puterilor, filosofie și multe altele? Unde sute de oameni relaxați, experți în domeniile lor de activitate, își alocă timp și energie pentru a transferă cunoștințe? Fără încrâncenare, fără stres, fără să-i intereseze să primească ceva la schimb?

În antichitate, societatea a evoluat enorm datorită unor tehnici de învățare deosebite. Profesorii, laolaltă cu discipolii, aflați în agora, pe pajiști serene sau în temple ale cunoașterii, creau o atmosfera incredibilă de împărtășire și descoperire.

Egalitatea era asigurată de respectul reciproc, fiecare profesor era pe rând ba profesor ba învățăcel. În acest mediu sigur schimbul de idei și concepte era garantat. Matematică, științele, filosofia, oratoria – toate au avut o creștere fulminantă în acei ani.

În România există de 34 ani un eveniment care se bazează pe acest sistem. Se numește Atlantykron (tabăra de științe pentru tineret) și se desfășoară timp de o săptămână pe Insula Inelul de Piatră, Capidava, Topalu, aflată la 23 km nord de Cernavodă, pe Dunăre.

Dar ce se întâmplă efectiv aici?

Aproximativ 3-400 de oameni, români, americani, australieni, israelieni și alte nații își pun corturile pe insula Atlantykron, la adăpost de caniculă printre arborii seculari.

De dimineață, de la ora 8 AM până târziu în noapte, la focuri de tabăra pe stâncile de calcar de pe malul Dunării se dezbat concepte și idei din toate domeniile.

Există și o structura a programului.

–        Sunt 2 conferințe pe zi (de la ora 11 – 13 și de la 17-19) unde vin invitați cu greutate (astronauți, membrii în diverse Academii, profesori, arhitecți, experți în crearea de țări, contra-amirali, exploratori, autori SF, etc.).

–        Sunt 30 de cursuri și activități: de la Raspery Pi la Supraviețuire/Bushcraft, de la robotică si primul ajutor la crearea de dreamcathere, de la yoga și meditație la mers cu kayakul, de la comunicare si radio-amatorism la gamification și printare 3D, de la educație financiară până la psihologie, de la fotografie în natură până la prinderea și inelarea păsărilor, de la călătorii fantasy și caligrafie până la concursuri de bancuri (bune și proaste).

–        Seară, de la 21 la 23 avem tot felul de activați WOW, de la intrat în direct cu NASA până la discutat cu ingineri de la James Webb telescop, de la concerte ținute adhoc de participanții la tabăra (soprana Diana Pap, Ana Creangă, Andi D, formația “Sigur că da”)

–        Noaptea, tinerii joacă Mafia la cantină, se uita la stele si planete cu telescoapele instalate de Urania sau discuta filosofie la focul de tabăra, unde regulă este că trebuie să aduci măcar un lemn că bilet de intrare.

Între aceste evenimente, peste tot pe insula se văd grupuri-grupuri de oameni care se opresc și discuta cu pasiune despre tot felul de subiecte. De la metalurgie la mecanică cuantică, de la sisteme umane de organizare până la concepte SF (am menționat că în fiecare an sunt lansări de cărți SF? – Pavcon, Nemira, si altele…). Astfel, o deplasare de la scenă până la cantină a unui invitat cu greutate poate să dureze lejer 3 ore pentru o distanță de aprox 100 m. De exemplu, domnul profesor Florin Munteanu, pasionat în științele complexității cred că deține recordul în acest sens, fiind pregătit să dezbată ore întregi subiecte pe care mintea umană normală cu greu le poate cuprinde.

Anul acesta am avut ziua energiei verzi, cu invitați din domeniu fotovoltaicelor (Carpat Energy), ziua energiei nucleare (invitat NuclearElectrica), ziua AI (cu invitați de marca precum scriitorul Hugo de Garis), ziua comunicării, etc..

Am avut numeroase concursuri cu premii, de la găsit soluții grele la problemele actuale, precum reciclarea panourilor fotovoltaice, până la concursul de bancuri

Relu Nica (fost salvamontist, fost cabanier) ne-a învățat bazele supraviețuirii în situații de urgență în natură (batoning, creare adăpost, interacțiunea cu urșii, …)

Este așa de bine să ai o pauză de la lumea reală și să fii între oameni pozitivi, care interacționează frumos, și care sunt fascinați de corola de minuni a lumii.

Nu știu alții cum sunt, dar eu nu prea am multe ocazii în decursul unui an de conversații “intellectually challenging” susținute. Aici, pe insula Atlantykron, timp de o săptămâna simt că îmi explodează capul de calitatea și cantitatea discuțiilor.

Inițial, mă gândeam să clasific Atlantykron drept o societate utopică, unde oameni diverși, în picioarele goale sau sandale, la umbră copacilor și în apă Dunării reușesc să creeze un sistem de schimb de informații și cunoștințe primordiale, care ne inspiră pe toți să devenim oameni mai buni. Fără răutăți, fără droguri, fără limbaj vulgar, fără manele, fără să-și deranjeze aproapele (prea mult). Dar, am realizat, că nu este o societate utopică. Dimpotrivă, este o societate perfect posibilă.

Ar trebui să avem astfel de insule Atlantykron peste tot în România, care să atragă oamenii care își doresc ceva mai mult de la viață. Oameni care își doresc să ofere cunoștințe, să împărtășească cu alții înțelepciunea acumulată. O rețea de minți diverse, pasionate de cunoaștere.

Și așa cum zicea Alexandru Mironov, unul dintre stâlpii Atlanykron-ului, poate în viitor, insula se va înalta că o nava spațială, să poată să ajungă departe. Cine știe, poate că echipa Știință&Tehnică va fi cea care va monta motoarele anti-gravitaționale J

Atlantykron 2023 s-a încheiat, așteptăm cu nerăbdare Atlantykron 2024. O săptămâna WOW din cele 52 de săptămâni, care îți da o satisfacție mai mare decât cel mai luxos hotel din lume. O săptămâna în natură, cu cântec de păsărele, țânțari simpatici 2 ore/zi, șuierat de vânt, curgerea lînă a Dunării și sute de creiere conectate între ele că într-un Nexux uriaș.

Aceasta tabără nu ar fi posibilă fără implicarea numeroșilor parteneri, care fiecare iși aduce aportul cum poate. De exemplu, Direcția Silvica Constanța (proprietarea insulii ne lasă să organizăm acest eveniment annual aici). Agentia Națională de Îmbunătățiri Funciare ne ajută cu 2-3 bac-uri în fiecare an, care sunt trase lângă mal. STS-ul ne asigură conectarea la internet. Primăria Cernavodă se implică și ea în organizare. Companii private, precum Dyomedica Ploiești, UTI, K2, Nuclearelectrica oferă resurse bănești. Asociația pentru Tineret și Evoluție susține financiare un superb foc de artificii la începutul taberei. Benq a dat proiectoare. Civitas asigura liniștea pe insulă. Zaka AI, CryptoData, Tolrem Automation and Control, fiecare ajută cum poate. Nu de alta, dar fiecare utopie trebuie să fie susținută cu resurse astfel încât să permită participanților să se concentreze pe activitatea lor principală, care generează cea mai mare plusvaloare.

Dacă vrei să participi și tu această societate utopică, ideală pentru dezvoltarea armonioasă a României, te invităm la următoarea ediție, din 2024. Sau, cum spunem noi, participanții de pe insulă, ”ne vedem mâine”.

PS. Cateva poze cam nereusite. De obicei nu stateam cu telefonul dupa mine, asa ca 99% din actiune nu am prins-o. Am facut aprox 30 de poze toata tabara Asa e cand vrei sa fii relaxat.

The post Este Tabăra de Vara Educațională Atlantykron o Societate Utopică a Cunoașterii? appeared first on Comunitatea Kidiboților.

Peste 20.000 de copii din Republica Moldova au învățat prin joacă pe Kidibot.md în limba română

Pe platforma educațională Kidibot.md s-a desfășurat, în perioada septembrie-noiembrie 2022, proiectul ”Super Kidibot – Învățăm prin joacă în limba română”, proiect realizat cu sprijinul Departamentului pentru Relația cu Republica Moldova.

Peste 20 000 de elevi la școli din Republica Moldova au participat la o serie de cursuri în timpul cărora au învătat cum să se reacționeze în situații excepționale (cutremure, inundații), despre cybersecurity și pericolele online, precum și cum să negocieze sau să vorbească în public.

Cei care au parcurs cu succes cursurile numite misiuni Kidibot au câștigat criptomonede Kidibot, cu ajutorul cărora au putut obține de pe site diverse premii precum: eBook-uri în limba română, cursuri, telefoane, boxe wireless Sony.

Proiectul, realizat cu sprijinul Guvernului României prin Departamentul pentru Relația cu Republica Moldova, s-a adresat copiilor cu vârsta de minim 8 ani din Republica Moldova, profesorilor și părinților lor.

Cursurile au fost gratuite și special concepute pentru copii, astfel încât să le parcurgă ușor și să fie motivați să învețe lucruri noi.

În paralel cu misiunile Kidibot, s-au desfășurat 12 conferințe Super-Kidibot pe platforma Zoom la care au participat simultan până la 1 600 de copii și cadre didactice.

Misiunile Kidibot pot fi accesate la acest link: https://www.kidibot.md/misiuni.

Conţinutul acestui material nu reprezintă poziţia oficială a Departamentului pentru Relația cu Republica Moldova.

 

Despre Kidibot

Platforma Educațională Kidibot este deja prezentă în mai multe țări: România (în 68% din școli), Statele Unite ale Americii (2000+ școli), Canada, Italia, UK.

Obiectivul principal al Kidibot.MD este să ajute copiii de gimnaziu să-și dorească să învețe, să citească mai mult și să facă mai multe fapte bune prin joacă.

Copiii își pot crea conturi gratuite pe www.kidibot.md specificând școala/localitatea unde învață, urmând să răspundă la peste 12,000 chestionare, dovedind că au citit lecturi în limba română, precum ”Domnul Trandafir” sau ”Harap-Alb”, că au lucrat la matematică, la științe, la educație financiară și multe altele materii curiculare și extra-curriculare.

Astfel, ei sunt captivați într-o lume de poveste, cu extratereștri haioși și copii deștepți, unde învață prin joacă, în echipă, printr-un set de 20 de motivații diferite, precum presiune social pozitivă, disonanță cognitivă, patriotism local, inspirație de la personalități, etc..

Profesorii din Republica Moldova vor beneficia, de asemenea, de această platformă educațională, având ajutor la predarea la clasele lor, posibilitatea să creeze bătălii de antrenament (în loc de teme), să câștige diplome și certificate.

Accesul pe platforma www.kidibot.md este gratuit.

Despre DRRM

Departamentul pentru Relația cu Republica Moldova (DRRM) este o instituție din cadrul Guvernului României, în coordonarea directă a prim-ministrului, care promovează identitatea și valorile românești în Republica Moldova. Activitatea DRRM vine în sprijinul cetățenilor de peste Prut, atât prin sesiuni de finanțare a unor proiecte, cât și prin acțiuni proprii.

 

Cum a fost la IHR Kidibot IT Treasure Hunt

Ieri, 09 octombrie 2022, in Bucuresti a fost o zi perfecta. Soare, oameni zambitori pe strada, maratonisti, inghetata, familii zambitoare, pasarelele cantau… Foarte frumos.

Dar ce faceau oare 100 de elevi de la Scoala Gimnaziala Ion Heliade Radulescu? Alergau razand cu gura pana la urechi, in echipe (clase/aliante), dintr-o sala de clasa in alta, sa-si dovedeasca abilitatile de IT-isti in cadrul evenimentului educational “IHR Kidibot IT Treasure Hunt“.

O echipa entuziasta.

Robotica, programare SCRATCH, gandire algoritmica, criptomonede, asamblare calculatoare, schimbare cartus toner la imprimanta, etc, etc…

Poza de la final, cu o parte dintre copii, cei pe care am reusit sa ii strangem. Restul erau pe la Robotica, Minecraft, etc, etc..

Au participat elevi de la pregatitoare, fara dinti in gura si ciuf tip palmier, pana la copii de clasa a VIII-a, care faceau o pauza de la invatatul pentru Evaluarea Nationala. Copii destepti si proactivi, cu care iti face placere sa interactionezi.

La un moment a venit si Ministrul Cercetarii, Inovarii si Digitalizarii, domnul Sebastian Burduja, in calitate privata, de fost elev al scolii.

Cum ziceam, concurentii, impartiti pe echipe au alergat cu gura pana la urechi sa rezolve contra cronometru 16 probe de IT + 2 probe secrete.

In prealabil, in ultimele 2 saptamani am avut 4 ore de sedinte Zoom de pregatire, unde am avut si 71 participanti simultan.

Obiectivele actiunii:

  • Sa intarim spiritul de echipa in interiorul claselor participante. Unirea face puterea.
  • Copiii sa invete o gramada de lucruri noi, foarte interesante si utile: criptare/decriptare, cybersecurity, programare Scratch, asamblarea unui calculator, schimbarea unui cartus de imprimanta, ecologie, criptomonede si multe altele (vedeti mai jos)
  • Distractie (mai precis educatie prin joaca)

Locul de desfasurare: Scoala Gimnaziala Ion Heliade Radulescu din Bucuresti, de pe Kisseleff, langa Muzeul Taranului Roman.

Participantii la eveniment

  • Concurentii: 98 de copii de la Scoala Gimnaziala Ion Heliade Radulescu, Bucuresti.
    • 30 de la pregatitoare pana in clasa a IV-a, impartiti in 3 aliante: Alianta Rosie, Alianta Albastra si Alianta Verde
    • 68 copii de gimnaziu, impartiti pe clasele lor
  • Coordonatori de echipe (parinti/frati mai mari): 16
  • Coordonatori de probe in salile de clasa, curtea scolii (parinti si tineri voluntari): 18
  • Voluntari parinti/frati mai mari
  • Mamica (plus burtica) – coordonator bufet
  • 12 parinti care au s-au implicat in actiune si au donat de mancare si lichide. O mamica a venit cu multe kilograme de banane, alta cu mere, alte mamici au venit cu saratele, biscuitei, covrigei, ciocolatele, un copil de clasa a VIII-a a cumparat acadele si bomboane, un tatic a adus multe baxuri de apa la 0.5L, coordonatoarea la una dintre probe i-a recompensat pe elevi cu jeleuri la metru. Dupa finalizarea evenimentului, o alta mamica a cumparat 10 pizze pentru coordonatorii de proiect si alti parinti si-au scos fiecare echipa lor la socializare la pizza/joaca in parc. Ne-am organizat foarte frumos. Jos palaria.
  • Ministrul Cercetarii, Inovarii si Digitalizarii, domnul Sebastian Burduja, in calitate privata, de fost elev al scolii
  • Domnul Dragos Roibu – Antreprenor, fost elev al scolii
  • Domnul Daniel-Constantin Ciungu – Presedintele de Sedinta al Consiliului Local Sector 1
  • si doi caini frumosi, dar ei au venit doar la final, la premiere.

Cine au fost gazdele:

  • Scoala Gimnaziala Ion Heliade Radulescu, prin doamnele director Daniela Dragomir si Steluta Vlad, domnul profesor de TIC Arthur Ciubotaru, doamna profesoara de engleza Mariana Craciun (in calitate de voluntar coordonator echipa a VIII-a C), dar si cu sprijinul domnului Sandu din partea personalului administrativ si a doamnei Lucica de la paza.
  • Asociatia Parintilor “Scoala Gimnaziala Ion Heliade Radulescu” – implicare masiva, de la comunicare pana la premii (Miruna Sofonea, Radu Herinean si multi altii)
  • FNAP (Federatia Nationala a Asociatiilor de Parinti) Sector 1, prin domnul Dan Tita, in tripla calitate

Cine ne-au fost parteneri la eveniment:

  • Asociatia Techsoup, prin programul Meet&Code, sponsorizat de compania SAP – care ne-au ajutat cu 300 euro cash + promovare la nivel european. Intai ne-a venit idea, am aplicat la ei, lor le-a placut proiectul si ne-au sponsorizat.
  • Compania japoneza Brother – ne-a ajutat cu o imprimanta performanta laser monocrom + cartuse de toner + 2 voluntari (tata si fiu), care au gestionat proba. Nu mai spun de premii (casti wireless si pixuri). Tot ei ne-au invatat cum sa reciclam tonnerele (hint: le trimitem lor, prin posta, si platesc ei transportul).
  • Editura Nomina si Asociatia Inteligent – ne-au ajutat cu multe carti frumoase si pungi de cadou, astfel incat toti copiii sa primeasca ceva
  • Carturesti – ne-au ajutat cu premii Kendame si spinnere
  • Mega Image (partener strategic) – ne-au sustinut sa dezvoltam aplicatia mobila Kidibot prin care copiii pot scana codurile de bare de pe ambalajele de NON-PLASTIC si castiga criptomonede Kidibot, pe care le pot preschimba in premii precum telefoane, boxe Sony, eBook-uri, micro-cursuri, jocuri Lego, etc
  • MindBlower.ro – care ne-au ajutat cu premii (sosete colorate superbe pentru voluntari, masute de laptop, harti razuibile ale Romaniei)
  • Compania Quantos, care ne-au printat stickere cu I LOVE PROGRAMMING
  • Neuromotrica, prin Pierre de Hillerin, organizator proba + ne-au invatat ca puterea noastra vine din interior, prin auto-control
  • Editura Niculescu – ne-au ajutat cu premii carti, in special pentru castigatorii din clasele mai mari
  • TITANS – Echipa de robotica a Colegiului National “Gheorghe Lazar” Bucuresti (care au sustinut proba din holul de la etaj)
  • Monica Musca – First PR
  • (sper ca nu am uitat pe nimeni:))
Ce au primit voluntarii

Probelele

Am stat, ne-am gandit si am inventat 16 probe + 2 probe secrete, ascunse prin locurile publice din scoala + curtea scolii. Foarte diferite intre ele, utile pe un ecart urias de varsta.

Aproape toate probele implicau cronometrare. Asta inseamna ca cei mai rapizi au fost cei mai bine pozitionati. Fiecare secunda inseamna un punct.

Topul claselor s-a calculat adunand punctele obtinute.

Asadar, cine care CELE MAI PUTINE puncte castiga. 🙂

Copiii au concurat pe 3 grupe de varsta:

  • micii IT-isti (cele 3 aliante. Alianta Rosie, Alianta Verde si Alianta Albastra)
  • juniorii (clasele a V-a si a VI-a). Fiecare clasa = o echipa
  • seniorii (clasele VII-a si a VIII-a). Fiecare clasa o echipa.

Sala 1 – SCHIMBAREA UNUI CARTUS CU TONER INTR-O IMPRIMANTA (proba sustinuta de catre BROTHER ROMANIA)

Copiii au trebuit sa scoata CU ATENTIE un cartus golit dintr-o imprimanta laser monocolor si sa il inlocuiasca cu alt cartus plin. Plus ECHIPA trebuie sa raspunda corect la un quiz referitor la cum trebuie procedat cu cartusul golit.

Foarte tare Matei, coordonatorul probei, un pusti de 11 ani. A prins rapid ce are de facut si a dus la bun sfarsit jurizarea probei.

 

 

Si poza cu domnul Ministru.

Sala 2 – SNIPER HANDS

Fiecare echipa desemneaza 1 sau maxim 2 reprezentanti care au cel mai mare autocontrol asupra propriului corp. Ei vor trebui ca timp de 1 minut sa apese cu presiune constanta pe un senzor. Hai sa vedem cui ii tremura mainile si cui nu. Sectiune sustinuta de Neuromotrica

Fiecare prestatie va primi un scor. Scorul se transforma in puncte prin formula (10-scor)x100. Cu cat ai maini mai ferme, cu atat vei obtine un punctaj mai bun.

Pierre.

Au inceput timid, dar mai apoi elevii s-au descurcat super bine prin autocontrol, la provocarea lui Pierre de Hillerin, asistat de Iulia.

Sala 3 – CASA IN MINECRAFT

Fiecare echipa trebuie sa construiasca o casa in Minecraft pe calculator care sa indeplineasca anumite cerinte, folosind toate elementele existente din Hotbar.

Elemente obligatorii: Usa + Pat + Crafting Table + Chest + Furnance + Fereastra + acoperis + pereti.

Fiecare secunda = 1 punct

 

 

Sala 4 – CRIPTARE/DECRIPTARE

Aceasta proba are 2 componente.

Componenta 1 – Fiecare echipa a trebuit sa cripteze o propozitie simpla, gen “ANA ARE MERE.” cu cifrul lui Cezar.
De ex. Daca Cifrul este +2. A +2 devine C, B + 2 devine D, etc…

Componenta 2 – Fiecarei echipe i se da un text codat gen “RKUKRC NXK UVGHCP OCPAPEC DQDKVG OQY.” cu cheia lui Cezar care poate fi +1, +2 sau +3. Copiii trebuie sa gaseasca cat mai repede care a fost mesajul initial. Deci vor trebui sa lucreze in echipa sa identifice cheia corecta si sa decodeze textul.

 

Sala 5 – TABLA SMART

Copiii au trebuit sa porneasca tabla smart dintr-o sala, ca sa dovedesca ca sunt sprijin pentru profesori.

Copiii se aseaza in banci. Cronometrul porneste. Trebuie sa deschida calculatorul si tabla smart. Proba se termina cand cineva din echipa scrie intr-un document pe ecranul tablei smart “GATA”. Poate sa fie orice fel de document (.txt, .docx, .xls, etc, etc)

Evident ca le-am facut misiunea mai grea, scotand calculatorul din priza, scotand cablurile din spatele calculatorului (mouse, tastatura, etc), ei trebuind sa se prinda de ce nu merge :). Evil!

S-au prins ca sunt scoase cablurile 🙂

Sala 6 – PRIVACY ONLINE SI CYBERBULLYING

Aratam o fotografie cu o fata care isi face selfie si pe care o pune pe internet. Concurentii trebuie sa identifice 3 probleme la acea poza, probleme care ii pot dauna respectivei fete foarte mult.

Deasemenea, echipa trebuie sa identifice 3 situatii de cyberbullying posibile. Proba contra cronometru.

Supraveghetorul porneste cronometrul cand echipa ridica foaia cu cerinte.

Echipa trebuie sa SCRIE old-school pe hartie cu pix/stilou/creion/… minim 3 raspunsuri corecte la fiecare intrebare.

 

 

Sala 7 – PROBA DE GANDIRE CREATIVA

Fiecare secunda = 1 punct

Le-am dat copiilor 3 jocuri de IQ pe care sa le faca, dificultate medie. Luam cel mai bun rezultat.

 

Sala 8 – PROGRAMARE SCRATCH

Avem o plansa cu obstacole. Avem o pisica si trebuie sa navigheze din punctul A in punctul B, fara sa atinga obstacolele. Echipa va selecta un reprezentant care va sta la calculator, restul ii pot da sfaturi.

 

Sala 9 – MICROSOFT WORD

Copiilor li se da un text chior in notepad + o imagine cu o pisica haioasa care trebuie formatat conform modelului.

Trebuie sa il ia cu copy-paste, sa il puna intr-un document word si sa il formateze. Centrare, Bolduire, Colorare, impartire pe paragrafe, etc…. Plus poza 🙂 Exemplu:

 

Sala 10 – IMPERSONATION

Intai le-am aratat un filmulet inspaimantator cu copii care vorbesc cu alte persoane online, crezand ca sunt tot copii, dar descopera cu stupoare ca sunt adulti posibil rau intentionati (7 minute). Trebuie sa ghiceasca din 5 cazuri cine este omul rau.

Toata echipa primeste o SINGURA foaie cu variante si trebuie sa discute intre ei, sa aleaga singura varianta corecta.

 

 

Hol Parter – Sub Cancelarie – ASAMBLAREA UNUI CALCULATOR DESKTOP

Fiecare echipa va avea un calculator dezasamblat, in care va trebui sa monteze 2 placute de RAM, o placa video si un Hard-Disk (conectat la curent si la date).

Cronometrul este pornit de supraveghetor. Atunci echipa are dreptul sa se apuce de treaba. Cronometrul este inchis atunci cand toate componentele sunt instalate corespunzator.

In Curtea din fata Scolii – Obtine CRIPTOMONEDE din ambalaje Non-Plastic

Copiii vor trebui sa-si instaleze aplicatia Kidibot pe telefon, sa scaneze 5 produse care au ambalaj de NON-PLASTIC care sunt afisate pe masa (adica sticla, metal, hartie, carton) + fiecare membru al echipei trebuie sa raspunda la un mic quiz despre pericolele ambalajelor de plastic.

Pentru fiecare scanare corecta, copiii vor primi criptomonede Kidibot, pe care ulterior evenimentului le pot transforma in premii aici: www.kidibot.ro/shop (telefoane, ebook-uri, jocuri Lego, boxe wireless Sony, etc.).

Cronometrul porneste cand da supraveghetorul startul. Copilul/copiii participanti se apropie cu telefonul/telefoanele de masa (aka Magazin), pe care se gasesc mai multe tipuri de ambalaje alimentare, care se gasesc in comert. Cu aplicatia mobila Kidibot, selecteaza SCAN si vor scana codurile de bare tiparite pe ambalajele respective. Cand echipa ajunge la 5 scanari CORECTE, supraveghetorul le va da un quiz, sa raspunda corect.

 

 

La Cancelarie – TELEFONUL SPION

Este un telefon pe masa (Android). Taskul echipei este sa identifice minim 5 aplicatii din telefon care pot sa te spioneze uitandu-se in setarile telefonului si vazand ce permisiuni sunt alocate.

Cronometrul porneste cand echipa primeste telefonul in standby.

Echipa trebuie sa mearga la SETARI, la APLICATII, si sa identifice minim 5 aplicatii care pot sa te spioneze. Cineva din echipa trebuie sa SCRIE old-school raspunsurile pe o hartie, in forma urmatoare:

Numele Aplicatiei (Ex: Facebook) – Permisiunea data in telefon (acces la microfon, acces la locatie permanent, acces la …)

Sala 11 – HOTUL

Imagineaza-ti ca un hot vrea sa fure de la familia Ionescu. Cum poate afla unde locuieste si cand sunt Ionestii plecati de acasa, ca sa dea lovitura? Ajuta-ne sa ii aparam pe Ionesti!

Echipa trebuie sa scrie ideile pe o foaie de hartie. Fiecare idee scade 300 puncte din 2400. Deci, daca echipa vine cu 5 idei, pleaca mai departe cu 2400 – 1500 = 900 puncte. Daca nu vine cu nici o idee, pleaca mai departe cu 2400 puncte. Daca vine cu mai mult de 8 idei, pleaca cu zero puncte.

Aceasta proba NU e cu cronometru. Trebuie doar sa va incadrati in maxim 10 minute, cat e durata unei probe!

Sala 12 – QUIZ TOOL-URI HACKER

Ce este Phishingul

Ce este un Backdoor

Ce este social engineering

Ce este DOS attack

Ce este un worm

Ce este Ransomware

Ce este un Keylogger

Hol etaj 1 – ROBOTICA cu TITANS (Echipa de Robotica a Colegiul National “Gheorghe Lazar”)

Proba Secreta 1 – 16 Regine

Copiii trebuiau sa pozitioneze pe o tabla de sah 16 regine astfel incat sa nu se poata lua intre ele. Evident, aveau maxim 10 minute la dispozitie.

Extra bonus, sa pozitioneze 16 pioni astfel incat sa nu se ia intre ei. Asta a fost usoara.

Proba Secreta 2 – Borcanul cu extraterestrii

Pe undeva prin scoala, nu spunem pe unde (nr – sub scara principala) era un borcan haios, plin cu instructiuni. Cine gasea borcanul, isi lua o misiune pentru echipa lui, dupa care il punea la loc.

Misiunea a fost foarte ticaloasa, in sensul in care doar 3 echipe au reusit sa vina cu o solutie la aceasta proba, desi toti au gasit borcanul, dupa ce au rascolit toata scoala, inclusiv prin cosurile de gunoi 🙂

Ca sa va punem si voua creierii pe moate, va dam pe scurt misiunea aici.

Detalii amuzante

  • Alti copii s-au dus la Altex sa testeze la raft cum se schimba tonnerul la imprimante Brother, sa fie pregatiti pentru proba
  • Unii copii si-au convins parintii sa-si dezasambleze desktopurile si sa le reasambleze la loc, sa vada ei cum se monteaza RAM-ul, placa video, Hard-Diskul
  • O piscoata de clasa a III-a s-a descurcat excelent la Word. Pur si simplu s-a antrenat cu mamica ei inainte.
  • Am avut un copil-energie de pregatitoare, foarte destept, care i-a scos peri albi coordonatoarei de echipa, ca alerga in toate directiile
  • Evident, toate echipele si-au rugat parintii sa-I lase sa se antreneze la a-si crea o casa in Minecraft. Asta e o proba la care toata lumea s-a descurcat. Recordul probei a fost de 40 secunde! Hmmm, cineva petrece cam prea mult timp pe Minecraft!

Evident, au fost si muuulte premii.

Iar aici suntem noi, fondatorii Kidibot, la finalul zilei, cand toata lumea a plecat si am putut sa iesim din scoala. Chiar in acea zi sarbatoream 18 ani (sau ceva de genul) de la casatoria noastra. Ne-a placut la nebunie aceasta aniversare. 🙂

Poza e facuta de Miruna Sofonea, cel de-al treilea organizator principal :). Multumim!

Daca v-a placut ce am facut si doriti sa facem asa ceva si in alte scoli, va rugam sa ne contactati.

Cautam companii sponsori, cautam parinti implicati, cautam oameni de bine. Doar impreuna putem sa imbunatatim educatia copiilor din aceasta tara.

Si acum, … pozele!

 

Brother este noul partener al Asociatiei StartEvo

Suntem onorati sa putem anunta un nou partener al Asociatiei StartEvo: compania japoneza Brother, prin reprezentanta ei in Romania, Brother CEE – Romania.


Primul proiect la care ne sustin este KIDIBOT IT TREASURE HUNT, care se va desfasura pe 8-9 Octombrie la Scoala Gimnaziala Ion Heliade Radulescu din Bucuresti.

Copiii din IHR vor demonstra ca stiu sa schimbe un cartus cu toner la imprimanta. Deasemenea, ei vor invata ce sa faca cu cartusele golite, astfel incat ele sa nu ajunga in natura. Hint: Brother Romania are un program prin care aduna toate cartusele de la imprimantele sale in mod gratuit. Detalii aici: https://www.brother.ro/recycling/toner-recycling-landing

Le multumim pentru sustinere si pentru obiectivele lor sa faca lumea un loc mai bun. Doar daca ne unim fortele, noi, cei care dorim sa facem lucruri bune in directia educatiei, vom putea sa avem o eficienta mai mare!

Super Kidibot – Învățăm prin joacă în limba română – un nou proiect desfășurat în Republica Moldova

Începând din luna iunie 2022, cu sprijinul Departamentului pentru Relația cu Republica Moldova, Kidibot (prin Asociația StartEvo), va implementa un nou proiect ”Super Kidibot-Învățăm prin joacă în limba română„ pe kidibot.md (conținutul acestui site nu reprezintă poziția oficială a Departamentului pentru Relația cu Republica Moldova)

Super Kidibot – Învățăm prin joacă în limba română

 

Obiectivul General este să îi ajutăm pe copiii din MOLDOVA să învețe mai multe lucruri foarte utile în limba română, pentru pastrarea si afirmarea identitatii lingvistice.

Obiectivele specifice ale proiectului sunt:

  • Atragerea a minim 500 de copii din Republica Moldova care sa participe la cursurile KIDIBOT sincrone si asincrone in limba romana!
  • Cresterea REZILIENTEI copiilor si adultilor din R Moldova prin acest cursuri practice, utile si perfect adaptate la vremurile tulburi in care traim (prim ajutor, cybersecurity, ce sa facem in caz de urgenta, cum sa micsoram riscurile, cum sa micsoram costurile pentru familiile noastre, etc)
  • dezvoltarea competenţelor de comunicare în limba română a copiilor și tinerilor care trăiesc în MOLDOVA, îmbogățirea vocabularului în limba maternă;
  • creșterea interesul elevilor pentru studiul disciplinelor din domeniile ştiinţă şi tehnologie, permiţându-le  să  obţină  o  mai  bună  înţelegere  a perspectivelor lor viitoare de carieră;
  • dezvoltarea identității vocaționale și orientării tinerilor pentru carieră în domeniul STEM, descoperirea noilor talente în domeniu și atragerea acestora în țară;
  • creșterea spiritului comunitar, a gradului de coeziune și omogenitate a comunitatii din MOLDOVA îndeosebi pentru promovarea culturii, păstrarea tradițiilor și a identităţii române;
  • întărirea legăturilor dintre România şi MOLDOVA.

 

Dupa finalizarea proiectului, functionalitatile platformei Kidibot vor ramane la dispozitia copiilor romani din MOLDOVA pe termen nelimitat.

Proiectul nostru va consta in activitati educationale prin joaca pentru copiii din Moldova, profesorii si parintii lor, in continuarea activitatilor din anii trecuti.

Din iunie pana in noiembrie 2022 vom dezvolta pentru Moldova un modul de CRIPTOMONEDA KIDIBOT foarte interesanta pentru copii si ii vom motiva sa participe la 2 clustere de cursuri si 7 conferinte sincrone aferente in limba romana, atat curriculare dar mai ales extra-curriculare.

Avand in vedere problemele enuntate mai sus din sistemul educational din Moldova precum si a razboiului din vecini care genereaza un grad foarte mare de neliniste, vom incerca sa ajutam FIX aceasta nevoie, prin tematica si metodologia cursurilor online sincrone (via Zoom) si asincrone (pe platforma Kidibot), focusate pe rezilienta (cum sa ne aparam de fake news, cum sa ne protejam de hackeri, cum sa acordam primul ajutor, cum sa ne pregatim pentru dezastre de orice fel, cum sa ne imbunatatim soft skill-urile, cum sa ne eficientizam cheltuielile casnice, etc).

Mulțumim partenerilor noștri cu această ocazie, sutelor de profesori din Moldova și miilor de copii care deja sunt parte din Platforma Educațională Kidibot. 🙂

Vă ținem la curent.

 

Cum a fost la replicarea Sistemului Solar în București

Vineri, 13 mai 2022, de la ora 19.00, ne-am strâns la Universitate, în fața TNB, la monumentul Km 0 aprox 40 copii + adulții aferenți.

Invitați: domnul Marian Naiman, membru de onoare al Astroclubului București și domnul profesor Mihai Popa, de la Facultatea de Geologie și Geofizică de la Universitatea București.

Ei au fost responsabili cu conținutul tehnic, precum și cu alocarea premiilor (toți copiii care s-au implicat au primit cărți de la Editura Arthur și Niculescu, reviste, sticle de aluminiu ESA, agende, etc..)

Cum s-a desfășurat evenimentul

Am umflat balonul la 109 cm diametru, care reprezenta Soarele, folosindu-ne de proprii plămâni. Spre deosebire, aceasta afină de 10 mm diametru reprezintă Pământul. Evident, copiii au mâncat o grămadă de ”Pământuri” și ”Venusuri”, întrucât erau foarte gustoase și sănătoase.

Copiii au primit responsabilități, să aibă grijă de corpurile cerești. Alex ține Luna în palmă (un bob de piper de 3mm).

Am discutat despre planete, distanțele gigantice dintre ele, despre sateliții lor naturali, despre cum un om de pe o afină de 1 cm de lângă Intercontinental cu o lunetă poate să vadă o portocală la Piața Romană sau un bob de muștar la Muzeul Satului.

Sau cum un grapefruit de 11 cm diametru (Jupiter) care orbitează pe la Ciclop ne protejează afina noastră de la Inter de asteroizi și comete, care altfel ar fi făcut apariția și dezvoltarea vieții pe Pământ mult mai complicată.

Copiii s-au implicat, au răspuns, au venit cu idei… a fost amuzant..

Am dat și interviuri pentru Radio România Internațional.

Prima pauză am făcut-o între Pământ și Marte, cam pe unde venea inelul de asteroizi. Acolo întâmplător era o covrigărie Luca, așa că toata gașca s-a oprit. După ce au încărcat motoarele cu covrigi și apă, am mers mai departe. Mulți copii au venit direct de la școală, așa că le era foame.

Altă pauză alimentară a fost pauza de înghețată (pe Lascăr Catargiu), după ce l-am pus pe Saturn la Romană, la ieșirea de la metrou către ASE.

Ultima pauză + party la locul de joacă a fost în Herastrău, la intrarea dinspre Piața Presei Libere, unde am comandat 12 pizza Jerry de 4 persoane, ne-am uitat la stele și am discutat diverse.

Cel mai bun citat: ”Și pentru o boabă de muștar a trebuit să mergem atât de mult?”. Pluto era acest bob de muștar și a trebuit să mergem 4590 m în linie dreaptă (peste 5000m în mod legal), timp de 3h, ca să reușim să finalizăm tot Sistemul Solar. Dar a meritat cu vârf și îndesat!

Aici eram la Piața Victoriei, lângă Antipa. Aici l-am pus pe Uranus (o nucă de 38 mm)

Am ajuns acasă după miezul nopții, copiii fiind foarte fericiți.

Sunt mândru că nici un Kidibot nu a abandonat supliciul mersului pe jos. Ceea ce nu pot spune de unii părinți care mă întrebau dacă nu pot să ia metroul între Saturn (Romană) și Uranus (Victoriei). Dar am fost dârz pe poziție și toți am făcut 10,000 pași. 🙂

LOCAȚIILE

Soarele – un balon de 108 cm diametru, umflat de subsemnatul manual – la borna Km 0 de comunism

Mercur – un bob de mazăre/piper de 4 mm, la 45 m – pe spațiul verde de la intrarea la Inter

Venus – este o afină mai mică, de 9mm, la 84 m de Km 0 (Soare) – În dreptul Parcării de la Inter.

Pământul este o afină puțin mai mare (10 mm), care se află la 116 m de Soarele balon, în dreptul restaurantului de la Intercontinental (Corso). Luna este un bob de piper de 3 mm, aflat la 30 cm de Pământ.

Marte are 5 mm și este un bob de mazăre/piper (depinde ce găsim până diseară), aflat la intersecția Batiștei cu Magheru. Distanța până la Soarele-balon este 177 m.

Tot pe aici prin zona, pe la Centura de Asteroizi o să ne cumpărăm niște înghețată, că azi e record de căldură în București

Jupiter va fi o portocală de 109 mm, aflată la distanță de 605 m față de Soarele-balon. O să fie undeva în fața Ciclop-ului.

Saturn – o portocală mai anemică, de 91 mm diametru, cu o fustă de hârtie. Este la distanță de 1114 m, tocmai la Piața Romană, ieșirea de la metrou către ASE.

Uranus – o nucă de 39 mm care orbitează prin Parcarea din Piața Victoriei, foarte aproape de Antipa. Distanța în linie dreaptă față de Soarele-balon este de 2234 m.

Vi se pare că ați mers mult? Ghinion. Mai avem. Neptun este o nucă de 38 mm la Metrou la Aviatorilor. Distanța până la Soarele-balon este de 3500m.

Acum mergem până la Pluto. Deși a fost decăzut din drepturi și este considerat planetoid, nu planetă, fiind mai mic decât Luna, noi am zis totuși să-l punem și pe el pe harta Sistemului Solar din București.

Pluto este un bob de muștar de 2 mm care orbitează la 4590 m distanță de Soarele-balon de la Universitate. Îl vom monta la câțiva metri de stația de autobuz de la Muzeul Satului.

Vreți să ajungem și la Norul lui Oort? Avem de mers până la Cercul Polar. Și ca să ieșim din el, trebuie să ajungem pe partea diametral opusă a Pământului, prin oceanul Pacific, pe lângă Noua Zeelandă. Cam mult de mers de pe o afină de 1cm de lângă Intercontinental.

Sperăm că v-a plăcut. Și nu uitați să faceți și voi experiențe frumoase pentru copii, astfel încât să învețe prin joacă. Și astfel România o să ajungă mai bine!

Vă invităm să vă uitați la toată galeria de imagini.

Dacă vreți să organizați și voi un Sistem Solar în localitatea voastră, dați-ne un semn. Sunt 2-3 ore de distracție și educație prin joacă. Vă ajutăm noi.